Pedagogický koncept a EIVA


Základný pedagogický koncept

 

Vzdelávací program Nemeckej školy Bratislava (DSB) podporuje celostný a individuálny rozvoj každého dieťaťa. DSB sa chápe ako miesto, kde mladí ľudia môžu spoznávať a rozvíjať svoju osobnosť. Popri rozvoji kognitívnych schopností a emocionálnom dozrievaní osobnosti kladieme dôraz aj na budovanie silného zmyslu pre spolupatričnosť a komunitu.
Školská komunita DSB zahŕňa všetky stupne vzdelávania – od materskej školy až po maturitu – a prepája škôlku, základnú školu, gymnázium aj školský klub do uceleného systému. Naša výchova je založená na spoločnom chápaní pedagogických a demokratických hodnôt. Tieto hodnoty sú charakterizované zmyslom pre zodpovednosť voči sebe samému, voči ostatným ľuďom a voči svetu, v ktorom všetci žijeme. Uznávanie spoločných etických hodnôt a úcta k demokratickému presvedčeniu iných ľudí sú pre nás samozrejmosťou.

Cieľom nášho vzdelávania je vychovať odborne a metodicky kompetentných mladých ľudí, ktorí sú schopní samostatného úsudku, pripravení učiť sa a spoločensky zodpovední. Celodenný koncept DSB zabezpečuje okrem vyučovania aj prostredníctvom ponuky družiny a pomoci s domácimi úlohami celostný individuálny rozvoj každého žiaka.

Žiaci pomáhajú žiakom!

Sme hrdí na to, že naši starší žiaci ponúkajú mladším poobedné krúžky. „Žiaci pomáhajú žiakom“ – to je názov našej doučovacej platformy, ktorú koordinuje žiacky parlament. Vedieme našich žiakov k tomu, aby preberali zodpovednosť za seba aj za druhých. Táto myšlienka nášho poslania nadobudla počas pandémie koronavírusu a dištančného vyučovania úplne nový význam. Učitelia sa počas asynchrónnych fáz učenia naučili nielen zveriť žiakom zodpovednosť za ich vlastný proces učenia, ale im túto dôveru aj skutočne prejaviť. Výsledky alternatívnych foriem hodnotenia výkonu, ktoré sme získali namiesto klasických písomiek, nás presvedčili: môžeme si dovoliť viac slobody a naozaj sa stať sprievodcami učením, ktorí individuálne a personalizovane podporujú učenie. Iba tak môžeme dosiahnuť kvalitné učenie a vyučovanie v neustále sa meniacom svete.
Osobitne podporujeme prácu v tímoch. V tíme preberá jednotlivec spoluzodpovednosť za výkon tímu, a tým aj za výkon ostatných.

 

EIVA – Samostatné zodpovedné učenie sa (z nemeckého „Eigenverantwortliches Arbeiten„)

 

Od septembra 2021 je utorok v rozvrhu tried 8 – 12 navrhnutý tak, že žiaci môžu tento deň využiť na asynchrónne učenie sa na úlohách a projektoch z vybraných predmetov.
V triedach 5 – 7 prebieha takto organizovaná práca počas 1. až 4. vyučovacej hodiny. Učitelia príslušných predmetov sú podľa zverejneného rozvrhu žiakom v priestoroch DSB k dispozícii ako sprievodcovia učením.

V triedach 5 až 7 sú takto zaradené po jednej hodine tieto predmety: nemecký jazyk, slovenský jazyk a literatúra, anglický jazyknáboženská výchova – teda spolu štyri vyučovacie hodiny týždenne.

Dôležité je žiakom pri práci na EIVA sprostredkovať, že si môžu svoju prácu plánovať a rozdeľovať sami a že si môžu voľne zvoliť miesto učenia sa v školských priestoroch. Keďže mnoho predmetových učiteľov je v tento deň k dispozícii, žiaci sa v prípade potreby môžu obrátiť aj na pedagógov, ktorí daný predmet v ich ročníku nevyučujú, a teda im môžu odborne poradiť aj z inej perspektívy. Pri konkrétnych otázkach sú príslušní predmetoví učitelia dostupní cez platformu TEAMs.

V triedach 8 až 12 sú takto zaradené po jednej hodine predmety: nemecký jazyk, slovenský jazyk a literatúra / slovenský jazyk ako cudzí jazyk, anglický jazyk, francúzsky jazyk, dejepis, a

  • od 8. ročníka navyše geografia,
  • od 9. ročníka ekonomika,
  • od 10. ročníka etická výchova a
  • od 11. ročníka biológia a matematika.

V každej triede sa tak týmto spôsobom pokrýva 6 až 9 vyučovacích hodín, čo je dôležité pre primerané rozloženie všetkých ostatných predmetov počas týždňa podľa učebného plánu.

Okrem toho je v rámci EIVA priestor aj na jazykové certifikačné kurzy (anglický jazyk, francúzsky jazyk, španielsky jazyk a taliansky jazyk) alebo krúžky. Počas školského roka je tiež možné naplánovať tzv. individuálne projektové dni vo všetkých ostatných predmetoch, ktoré sa môžu po dohode realizovať v niektorý z EIVA dní.

 

Ako priestor podporuje učenie a rozvoj – Pedagogická koncepcia priestoru a budovy

 

Samostatné, otvorené učenie sa si vyžaduje otvorené priestory, miesta na učenie, ktoré sa môžu stať aj priestormi na život – atmosféru, v ktorej sa dá sústredene pracovať a zároveň cítiť príjemne. Z tohto dôvodu bol náš vzdelávací priestor upravený v súlade s ideou „tretieho pedagóga“, teda navrhnutý otvorene a flexibilne.

Plánovaný pôdorys DSB – Realizovaný pôdorys DSB

Zmeny sa však netýkali len samotného učenia – bolo potrebné prehodnotiť aj spôsob hodnotenia výkonu. Vzniklo totiž mnoho živých výstupov z učenia, ktoré boli vytvorené s oveľa väčším nasadením a úsilím než tradičné písomky.

Špecifikom nášho konceptu, podľa ktorého sme školskú budovu rekonštruovali, je jeho zakorenenosť v spoločných princípoch:

  • Otvorenie výučby paralelne s otvorením priestorov: Hoci bol plán prestavby už dokončený, podarilo sa nám presvedčiť architektov o potrebe otvorených vzdelávacích priestorov – odstránili sme steny a vytvorili tak priestor pre naše vzdelávacie ostrovčeky.
  • Dôraz na kvalitu vyučovania a učenia sa: Tá ide ruka v ruke s funkčne a jednoducho zariadenými miestnosťami, ktoré podporujú sústredenú atmosféru na učenie. Život a farbu do nich vnášajú naši žiaci – priestory pôsobia pokojne, priateľsky a príjemne, ako miesta vhodné na učenie aj oddych.
  • Agilita vo vzdelávaní sa odráža v mobilite nábytku a flexibilite využívania priestorov: Posuvné steny umožňujú flexibilné využitie miestností, nábytok je mobilný. Výškovo nastaviteľné stoly podnecujú k práci v stoji.

V súčasnosti využívajú žiaci okrem triedy aj tzv. vzdelávacie ostrovčeky – pre rôzne fázy práce a projektové úlohy.